IMG_0469Den senaste tiden har jag ägnat mig åt framtidsspaning. Jag blir kontaktad av och stödjer så många som längtar efter en förändring, ett friare liv, en annan verklighet och har därför undrat över vad det är så pågår. Är det bara runt mig detta sker eller hur ser det ut på ett större plan? Jag har lyssnat och läst olika framtidsforskares och innovatörers förutsägelser och tankar. Jag har läst i media och ställt frågor till folk. Jag har blickat bakåt och jämfört mellan länder. Allt helt ovetenskapligt men hittat några helt personligt uppmärksammade röda trådar. Slutsatsen är att den förändring vi är inne i är omvälvande, pågår för fullt och vi behöver inse vad som händer om vi ska kunna göra kloka val som individer och som företagare. Så häng med och kommentera gärna om vad du tror och märker!

BeyonceKvinnorna tar makten. Fler och fler kvinnor blir mer framträdande och kommer fram med nya typer av värderingar. Fler män börjar förorda en mer matriarkalisk världsordning. Tidningen The Guardian tar årligen fram en lista på de 100 mest inflytelserika människorna i världen och i år toppar artisten Beyonce listan. Hon har slagit försäljningsrekord som artist på alla fronter, är styrelseordförande i sitt musikbolag och arbetar hårt för att fler kvinnor ska komma i ledande befattningar. Det nya på listan är att 41 personer är kvinnor av de 100. Det är rekord! Med mer kvinnligt ledarskap spås det att andra värden kommer i fokus. Att värna om de svagare i samhället, miljön och att verka för mer samverkan än individualism.

Crowdfunding_Future-618x400Den nya ekonomin. Vi ser nya sätt att investera och finansiera som tex Crowd funding. Räntefria banker är på tapeten. Tanken att man inte ska tjäna pengar på pengar diskuteras som en möjlighet. Det kontantlösa samhället visar att vi går mot ett helt nytt sätt att se på pengar. Några radikala grupper talar om att kollektivet är på väg tillbaka. Nu inte bara som en fast plats utan mer som en storfamilj som virtuellt delar på ekonomi och försörjning. Hjälper varandra. Oavsett verkar vi längta efter mer rättvisa och att ha en trygghet i ekonomin utan att behöva spara på hög. Kanske som ett poängsystem som förfaller innan året är slut så antingen kan jag använda det nu eller ge bort till någon som behöver det mer än jag?

hämtaMakt. Att bygga hierarkier och ha makt över andra är ute. Nu tror vi på att vi människor har utvecklats och att vi kan dela med oss. Att vi hellre köper från tex den nya skoaffären som säljer skor till dig och samtidigt ger ett par skor till en person som verkligen behöver det. Vi använder vår makt som pengar ger till att ge istället för att spara på hög. Vi letar efter nya sätt att bygga strukturer i företag, det värderingsstyrda ledarskapet och företaget har visat sig fungera och vi lär oss om hur vi kan visa respekt för andra istället för att styra dem. Men ännu så länge tar vi ett litet steg i taget för att sakta lära oss.

 

imagesTeknikutvecklingen. När utvecklingen går så snabbt behöver vi lära oss dels att sätta gränser och det blir mer och mer inne att smartphone-detoxa, införa skärmfria dagar och att lära oss använda tekniken i balans med att leva livet i natur och i en gemenskap. Vi är ännu inte där, men trenden och behovet finns där och vi kommer att se mer av avskalning på denna front. Hur mycket gränser har du satt för din smart-phonande? När tycker du det är suveränt att använda en smart-phone och när har du bestämt att det inte är OK att göra det? Eftersom utvecklingen går så snabbt måste vi lägga så mycket tid på att uppdatera till de senaste modellerna eller programmen och massor av tid går att lära sig allt det nya. I framtiden väljer vi att medvetet tänka igenom behovet av uppdateringar och välja hur vår tid används bäst till det vi vill skapa eller göra just nu.

social-entrepreneurs-hand-006Företagande. Vi har nu slutat sälja och kränga till varandra och insett att vi hellre bör visa vår hela identitet och vad vi står för. Vi skapar mer personliga rörelser som bygger på visioner och värderingar och får på så sätt lojala och hängivna fans och följare. De köper våra produkter och tjänster när de ser värdet av dem och vi har en närmare relation till varandra. Orden kund och försäljning byts ut till närmare ord som visar på det nära samarbete och vänskap som byggs i förtroende emellan oss. De stora företagen byts ut i en allt snabbare takt då utvecklingen gör att även stora etablera företag kan helt tappa sin kundkrets på bara några månader. Vem köper en klocka, en kamera eller en miniräknare idag då vi har allt i vår smartphone? De små företagen är vinnarna då de snabbt kan lägga om och hänga med i de snabba svängningarna. Mikro-företagare ökar mest som företagsform och det mesta går att köpa på nätet och digitalt. Värdegrunderna i företagen byggs enbart utifrån passion och talanger. Försörjningen kommer som ett brev på posten och är inte första prio då affärsidéen byggs. Sociala entreprenörer är inne och fokus för alla är att det man gör behöver vara i linje mänsklighetens, jordens coh mitt eget bästa. Allt sker i balans.

fesEkologi och hälsa. Två områden som står i fokus. På vår Ica Kvantum stod ägare och medarbetare förvånade i förra veckan då de mesta av ekologiska produkterna var slut i alla hyllorna. Den hundrade apan har nåtts av det ekologiska tänkandet och vi är många som bara väljer den vägen vilket handlarna inte riktigt har hunnit förbereda sig för. Hälsofokuset hittar en mer naturlig form då träningshetsen ersätts av vardagsmotionens naturliga plats i våra liv, efter alla larmrapporter om att vi gått för långt i vår iver att bry oss om att röra på oss. Kosten blir mer avskalad och "back to basics". Dieter ersätts av ren, enkel mat och vi odlar gärna själva när vi kan. Köttkonsumtionen minskar drastiskt och vi blir föregångare till att leva enkelt och mer grönt. Gärna genom en ny gröna våg fast på ett nytt sätt. Utseendefixeringen blir ute och vi går tillbaka till det naturliga. Den vi innerst inne är och vågar vara oss själva och premierar det.

 

Skype CoachingLivsstil. Vi lever och arbetar mer fritt både på nätet och i den lokala miljö där vi bor. Vi alternerar mellan att leva mer nomadiskt eller att leva på en plats och bygga upp ett lokalt kontaktnät, en klan, en stam. Klaner och stammar byggs också på nätet mellan de som lever mer nomadiskt och det är lätt att hitta ställen att bo tillfälligt på runt om i världen. Vi delar och byter och samarbetar med att hitta nya former att skapa grupper, försörjning och livsstil. Materiellt är vi avskalade för att kunna vara mer flexibla och fria. Vi äger det vi behöver eller älskar. Skulder vill vi inte ha och hjälper varandra att komma ifrån.

hämta (1)Värderingar. Vi inser att för att leva i mer frihet och för att skapa det nya vi längtar efter är en avskalning av det gamla, de gamla värderingarna, det materiella och tidsmässiga nödvändigt. Först när vi har skalat av ser vi det nya inom oss. Vi går verkligen "back to basics", tillbaka till kärnan i oss själva och i företag. Att krångla till det är ute. Rent, enkelt, avskalat är det som gäller. Både inom och utom oss själva.

Förändringen börjar på individnivå. Ingen politiker vågar dryfta dessa idéer då företrädare för det gamla kan känna sig hotade då de tillfälligt kan förlora på det nya. Därför ser vi också idag motkrafter som arbetar för att behålla och klänga sig kvar vid det gamla. Genom att många individer samtidigt ändrar och gör saker på ett helt nytt sätt går vi in i den nya tidsåldern av samverkan, kärna och enkelhet. Av ekologi, passion och talanger. Av frihet och kreativitet.

Välkommen till framtiden!

Vad tror du? Vad ser du? Vad är din trendspaning? Hur kan du hänga med i utvecklingen på bästa sätt?

Varma hälsningar
Camilla